Viimeiset ovet ja kotiin lähtö

2.10 maanantai maalasimme kolme ovea toiseen kertaan. Kun maalasimme kolmatta ovea, Timo soitti ja sanoi, että mennäänkö katsomaan vielä yhtä ovea jos ottaisimme sen vielä työn alle. Menimme katsomaan ja totesimme että ehdimme saada sen valmiiksi ennen kotiin lähtöä. Hioimme ja paklasimme sen sekä kävimme maalaamassa vielä naapuri asunnon vesipostiluukun. Sieltä siirryimme seuraavaan oveen, jonka olimme perjantaina paklanneet. Hioimme pakkelit ja maalasimme ensimmäiseen kertaan ja niimpä olikin aika lopettaa työt ja suunnata rannalle. Illemmalla kiertelimme vielä kauppoja ja kävelimme asuntoomme.

Tiistaina 3.10 aamu alkoi hiomalla oven, jonka olimme vielä eilen ottaneet työn alle. Hionnan ja pyyhinnän jälkeen maalasimme sen ensimmäiseen kertaan. Kahvitauon jälkeen menimme maalaamaan yhden oven toiseen kertaan, jonka siis saimme valmiiksi. Kävimme sanomassa Timolle, että meillä ei ole enää hommia ja hän totesi että menkää nauttimaan auringosta. Pääsimmekin jo yhdeltätoista, kävimme suihkussa sekä syömässä ja menimme altaalle makoilemaan. Kun nälkä rupesi hiipimään, lähdimme kävelemään keskustaan päin, söimme ja jatkoimme matkaa Fugen keskustaan bussikatua pitkin sekä kävelimme takaisin rantakatua pitkin kauppoja kierrellen. Kun väsy rupesi painamaan, hyppäsimme bussiin ja pian olimmekin jo kotona nukkumassa.

Keskiviikkona 4.10 maalasimme yhden oven toiseen kertaan sekä siivosimme varaston, sillä oli viimeinen työpäivä. Veimme maalit sekä muut välineet Timolle ja annoimme työkirjamme hänelle allekirjoitettavaksi. Ruokailun jälkeen saimme luvan jättää työmaamme ja mennä tekemään loppusiivouksen asuntoomme sekä tietenkin viettämään vapaa aikaa. Emme kuitenkaan malttaneet päivällä ruveta siivoamaan, sillä oli niin kuuma ja nätti ilma joten menimme altaalle makoilemaan ja ottamaan vielä viimeiset rusketukset. Auringonoton jälkeen suuntasimme bussilla bussikadulle, kävimme syömässä sekä kiertelimme vielä viimeisen kerran kaupat, jotka olimme kylläkin jo koluneet monta kertaa läpi. Sen jälkeen hyppäsimme bussiin ja suuntasimme asuntoon, sillä siivous oli vielä pahasti kesken. Heitimme pesukoneen päälle, pyyhimme pölyt, imuroimme, pesimme lattiat sekä peilit ja pakkasimme matkalaukkuja. Kun kämppä rupesi näyttämään siistiltä emmekä voineet enää muuta tänään tehdä, menimme nukkumaan sillä huomenna olisi kotiin lähtö yölennolla.

Torstai 5.10
Aamulla heräsimme puhelinten pimputuksiin vaikka tarkoituksena oli nukkua mahdollisimman pitkään. Heitimme lakanat pesukoneeseen, tyhjensimme pyykkitelineet ja pakkasimme taas vähän matkalaukkuja. Yhdentoista aikaan kävimme Timolle viemässä viinipullon kiitokseksi siitä, että saimme tulla tänne työssäoppimaan, on ollut nimittäin aivan mahtava reissu! Kävimme vielä viimeisen kerran koululla syömässä ja sieltä suuntasimme bussikadulle, tarkoituksena käydä hoitolassa hieman ehostamassa itseä. Sieltä tulimmekin "kotiin", heitimme bikinit päälle ja suuntasimme altaalle muutamaksi tunniksi. Päivä oli todella kuuma ja kun olimme valittaneet kuumuudesta tarpeeksi, kävimme suihkussa ja lähdimme lähiravintolaan syömään. Sieltä suuntasimme pimputtamaan eläkeläispariskunnan ovikelloa, jonka kanssa olimme käyneet Gibraltarilla, sanomassa heipat. Menimme asuntoon pakkaamaan vielä viimeiset tavarat matkalaukkuihin ja punnitsemaan ne. Siinä olikin melkoinen urakka, sillä kilot paukkuivat milloin mistäkin laukusta yli. Kun olimme saaneet kilot tasattua, pyörimme vähän aikaa toimeettomina kunnes päätimme lähteä viemään viimeiset roskat sekä pysähdyimme vielä yksillä, sillä Asta tulisi hakemaan meidät vasta kolmen tunnin päästä. Yksien jälkeen kipitimme takaisin asuntoomme hieman lepäilemään ja pian kello olikin jo niin paljon, että Asta kaartaisi pihaan. Romut kantoon ja menoksi!
Matka lentokentälle sujui hyvin ja pääsimmekin turvatarkastuksesta pian läpi. Meillä oli hyvä aika odotella koneen lähtöä portin vieressä. Lentokone oli aikataulussa ja pääsimmekin lähtemään ajoissa. Huonosti nukuttujen yöunien jälkeen laskeuduimme viimeinkin Helsinkiin. Kyyti olikin jo vastassa ja pian porhalsimme Saloon päin. Matkamme sujui erittäin hyvin ja pelkkiä positiivisia kokemuksia rikkaampana oli ihanaa saapua kotiin. Voimme lämpimästi suositella kaikille työssäoppimista Espanjassa, pieni vihje vain että ei kannata pakata laukkua täyteen lähtiessä nimittäin shoppailtavaa riittää jos kukkaro vain antaa myöden!